YEREL YÖNETİMLER ÜZERİNDEN DİŞHEKİMLİĞİ HİZMETLERİNDE SAADET ZİNCİRİ VE GELİŞMELER

Dişhekimliği hizmetlerinde de devlet eliyle zengin olmanın yolu MİB adı altında kurulan  sağlık kuruluşlarında  sürüyor. Bazı  ileri görüşlü(!) “ uyanık” diş hekimleri, sağlıkla ilgisi olmayan şahıslar ve  Belediye başkanlarının kurdukları  muvazaalı sağlık kuruluşlarında yasalara aykırı  olarak diş hekimliği hizmeti veriliyor.

Özel şahıslar tarafından donatılan hizmet birimlerinin bu şahıslara kiralama yoluyla belediye veya mahalli idare hizmet birliği sağlık tesisi gibi nitelendirilerek; bu suretle vergi ve bir kısım avantajlara sahip, diğer özel sağlık kuruluşları ile haksız rekabet yaratılıyor.

Hiçbir hukuksal temeli olmamasına karşın ilgili belediye veya mahalli idareler hizmet birliği ile karşılıklı menfaat ilişkisi kurularak yaratılan bu özel sağlık kuruluşlarının, resmi kuruluş gibi sunulması neticesinde kamu kurumlarının  çalışanları ve  emeklileri tarafından alınan hizmetlere ait bedellerin yine bu kurumlar tarafından ödendiği bilinmektedir.

Bu yolla Belediyeler, kendi olanaklarını üçüncü şahıslar adına kullanmakla hem haksız kazanç elde edilmesine olanak sağlamakta, hem de kamu kurumu olan belediyelerin çekim merkezi olması nedeniyle büyük bir gelir kaynağının üçüncü şahıslar lehine,  diğer 18 bin meslektaşımızın aleyhine haksız rekabet yaratacak şekilde kullanılmasına zemin hazırlamaktadır.

Türk Dişhekimleri Birliği olarak İçişleri Bakanlığı nezdinde yaptığımız girişimler sonucunda; Bakanlık tarafından 81 İl Valiliğine çıkarılan 24.11.2005 tarihli 2005/121 nolu genelgeyle ortaya çıkan hukuksuzluğa son vermek için beklenen adım atılmıştır.

Genelgede; “..ayrı bir tüzel kişiliği olan belediye şirketlerinin veya belediyenin ortak olduğu şirketlerin, belediyeye kanunla tanınan yetki ve imtiyazları belediye kamu tüzel kişiliğine ait belgeleri kullanmalarının veya düzenledikleri belgelere bu tüzel kişiliğe ait amblem, kaşe veya damgaları vurmalarının, ayrıca kanunla belediyeye tanınan sağlık tesisi açma ve işletme yetkisinin üçüncü şahıslara ihaleli ya da ihalesiz devrinin mümkün olmadığı” belirtilmiştir.


Celal Korkut YILDIRIM
Türk Dişhekimleri Birliği
Genel Başkanı
 

 

Ek:  İçişleri Bakanlığı Genelge (24.11.2005)

T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü

 

  

Sayı     : B050MAH0650002/12276-82807                                                                                                                24/11/2005
Konu   :
Belediye sağlık hizmetleri 

   

 

GENELGE
2005/121
 

…………………VALİLİĞİ’NE 

 

İLGİ     : Türk Dişhekimleri Birliği’nin 27.10.2005 tarihli ve 003.1080 sayılı yazısı.

Türk Dişhekimleri Birliği’nden alınan ilgi yazıda son zamanlarda bazı Belediyeler ve Mahalli İdare Birliklerinin ağız ve diş sağlığı hizmetlerini yürüten birimlerini tamamıyla ya da kısmen özel şahıslara kiralamak suretiyle bu hizmetleri gördürdüğü, özel şahıslar tarafından donatılan bu birimlerin hukuksal temeli olmamasına karşın belediye veya mahalli idare hizmet birliği sağlık tesisi gibi nitelendirildiği ve çalıştırıldığı belirtilmektedir.

Bilindiği üzere 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun belediyelerin görev ve sorumluluklarını düzenleyen 14/b maddesinde belediyelerin sağlıkla ilgili her türlü tesisi açabileceği ve işletebileceği hüküm altına alınmıştır. 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu’nun 7/n bendi ise Büyükşehir belediyelerinin gerektiğinde sağlık, eğitim ve kültür hizmetleri için bina tesisler yapmak, kamu kurum ve kuruluşlarına ait bu hizmetlerle ilgili bina ve tesislerin her türlü bakımını, onarımını yapmak ve gerekli malzeme desteğini sağlayabileceğini düzenlemiştir. Öte yandan, yine 5393 sayılı belediye Kanununun 67.maddesi belediyelerin ilk mahalli idareler genel seçimlerini izleyen altıncı ayın sonuna geçmemek üzere ihale yoluyla üçüncü şahıslara gördürülebileceği hizmetler arasında “sağlıkla ilgili destek hizmetleri” ne de yer verilmiştir. 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanununun 6.maddesinde ise birliklerin tüzüklerinde birliğe devredilmesi öngörülen mahalli müşterek nitelikteki hizmetlere ilişkin olarak üye mahalli idarelerin hak ve yetkilerine sahip olduğu belirtilmiştir.

Yukarıda yer alan maddelerden de anlaşılacağı üzere, yürürlükteki mevzuat çerçevesinde belediyeler her türlü sağlık tesisini açabileceği ve işletebileceği gibi sağlık hizmetlerini ve sağlıkla ilgili destek hizmetlerini üçüncü şahıslara da gördürebileceklerdir.

Ancak uygulamada belediyeler ve mahalli idare birliklerinin sağlık hizmetlerini yürütmek üzere şirket kurdukları veya kurulan şirketlere katıldıkları; bu şirketlerin de çalışmalarında ve müşterileriyle ilişkilerinde belediye tüzel kişiliğine ait belgeleri kullandıkları veya düzenledikleri belgelere belediyenin amblem, kaşe ve damgasını vurdukları müşahede edilmiştir.

Belediyelerin kurdukları ya da kuruluşuna katıldıkları söz konusu şirketler, bakanlar kurulu iznini müteakip Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmakta olup, özel hukuk hükümlerine tabidirler. Dolayısıyla, ayrı bir tüzel kişiliği olan belediye şirketlerinin veya belediyenin ortak olduğu şirketlerin, belediyeye kanunla tanınan yetki ve imtiyazları belediye kamu tüzel kişiliğine ait belgeleri kullanmaları veya düzenledikleri belgelere bu tüzel kişiliğe ait amblem, kaşe veya damgaları vurmaları ayrıca kanunla belediyeye tanınan sağlık tesisi açma ve işletme yetkisinin üçüncü şahıslara ihaleli yada ihalesiz devri mümkün bulunmamaktadır.

Bilgilerinizi ve gereğinin buna göre ifası için iliniz dahilindeki belediyelere duyurulmasını rica ederim.


Zekeriya ŞARBAK
Bakan a.

Müsteşar Yardımcısı V.

 

 

DAĞITIM      : 81 il Valiliği