SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE ÖNEMSENMELİDİR..!
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Sağlık Bakanlığı’nın bütçesinin görüşülmesi sırasında, Bakan Recep Akdağ`ın, dişhekimliği hizmetleri ile ilgili sorulara verdiği cevaplar mesleğimiz açısından önem arz etmektedir.
Şöyle ki; Sağlık Bakanlığı kurumlarında verilen dişhekimliği hizmetlerinin geçmiş yıllara göre arttığı bir gerçektir. Bunun birçok nedeni vardır. Bu nedenleri; dişhekimi istihdamının artması, full time çalışmaya geçen dişhekimlerinin sayısının artması, alt yapı ve teknik donanımın iyileştirilmesi ve döner sermayeden yararlanmak isteyen dişhekimlerinin gösterdiği çabalar olarak ifade edebiliriz.
Sağlık hizmetlerinde, hizmetin niceliğinden daha çok niteliğinin yani yapılan işlemlerin tıbbi kurallara uygunluğunun önemli olduğu bir gerçektir. Ne yazık ki Sağlık Bakanlığı, dişhekimliği alanında ve tıp hizmetlerinde verilen hizmetlerin çıktılarını tıbbi uygunluk kriterlerine göre henüz değerlendirme çalışmalarına başlayamamıştır.
Ayrıca Sağlık Bakanlığı kurumlarında verilen dişhekimlği hizmetlerinin toplumun dişhekimliği hizmetlerine olan talebi karşılamadığı, arşılamayacağı bir gerçektir. Sağlık Bakanlığı kurumlarında yapılan 3 milyon “ dolgu” toplumun ihtiyacının % 1.2 kadarıdır.
Halkımızın diş ve diş eti hastalıklarının tedavi talebinin karşılanmasının yolu, başta muayenehaneler olmak üzere özel sağlık kuruluşlarından hizmet alınması ile olanaklıdır. Hükümetin dişhekimliği hizmetleri dışında her türlü sağlık hizmetini özel kuruluşlardan alırken, dişhekimliği hizmetlerini kapsam dışında tutma yaklaşımı; diş ve diş eti hastalıklarını bir sağlık sorunu olarak görmediğini ya da önemsemediğini göstermektedir.
Avrupa kıtasının tüm ülkelerinde, dişhekimliği hizmetleri kamu sağlık sistemi içerisindedir. Tanımlanmış tedaviler hem kamu kuruluşları hem de dişhekimliği muayeneleri tarafından verilmektedir.
Dişhekimliği hizmetlerinin kalitesi ancak hizmetin ve bilginin “rekabeti” ile mümkündür. Halkın sadece Sağlık Bakanlığı kuruluşlarından hizmet almak zorunda bırakılması, hizmetin kalitesi açısından sorun olmaya devam edecek ve ayrıca halkın çoğunluğunun hizmet alamaması sonucunu doğuracaktır.
Celal Korkut YILDIRIM
Türk Dişhekimleri Birliği
Genel Başkanı